Forum Autogasrijders.nl

Het LPG forum voor de (potentiële) autogasrijder
Het is nu zo 21 dec 2014, 21:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 03 aug 2011, 14:10 
ik vroeg me af of het verschil merkbaar is als ik bij verschillende tankstations doe tanken die met verschillende vuldrukkken werken.

aangenomen dat ik bv
- bij tankstation A met 7 bar tank, en mijn tank vol gooi met 35liter LPG
- bij tankstation B met 8 bar tank, en mijn tank vol gooi met 35liter LPG

dan heb ik qua hoeveelheid bruikbare LPG wel een verschil, of zie ik dit verkeerd??


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: do 04 aug 2011, 16:52 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 okt 2010, 15:21
Berichten: 202
Woonplaats: IJsselstein
De vloeistof is niet samendrukbaar, anders was er geen hydrauliek mogelijk :mrgreen: dus dat maakt niet zoveel uit.

De gaskap, die wel de druk veroorzaakt is zo klein (in liters en ongeveer 20% van de tankinhoud) dat dat verschil te verwaarlozen is.
De temperatuur is ook nog van invloed, omdat daarmee wordt het soortelijk gewicht veranderd en dus de hoeveelheid gewicht (kg) vloeistof LPG. Dan is er nog de mix van butaan en propaan, de brandbare waarde (minimaal verschil).
Over een jaar zit je gemiddeld redelijk met wat je kocht hoop ik :geek:

Maar wie zin heeft om elke keer de met formules dat uit te rekenen of we "getild" worden, ik moet nog ergens mijn sylabus hebben van LPG transport.... en dan nog een bedrijf zoeken dat je gasmonster (LPG) analyseert op het soortelijk gewicht en mengverhouding :ugeek:

_________________
Cu, Floris
Beter heelhuids thuis dan op tijd!


Omhoog
 Profiel Stuur privébericht  
 
BerichtGeplaatst: do 04 aug 2011, 17:52 
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 maart 2011, 21:57
Berichten: 785
Woonplaats: Westfriesland
Hoe verklaar je het verschil in 5 bar lpg en 8 bar lpg?

_________________
Fiat Panda bifuel (Groene Phoenix) uit 2003 - 130.000km Afbeelding.
Besparing LPG €-442,98.

Renault Twingo bifuel uit 2000 - 168.000km Afbeelding
Besparing LPG € 746,92.

Kymco New Scento uit 2000 - 6900km Afbeelding.
Besparing tov Fiat Panda op benzine €-1234,80.
Besparing tov Fiat Panda bifuel €-1279,07.


Omhoog
 Profiel Stuur privébericht  
 
BerichtGeplaatst: do 04 aug 2011, 18:24 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 okt 2010, 15:21
Berichten: 202
Woonplaats: IJsselstein
De temperatuur van de (LPG) tank heeft invloed op de normale druk van een stof (propaan, butaan). De moleculen gaan sneller bewegen in de (LPG) gasdamp bij een hogere temperatuur en dat bepaald de druk van de lading.
De pompdruk is de tegendruk (weerstand/snelheid) die je afleest, dikte van de leiding e.d. is dan van invloed maar ook bij een 'warme' tank zal die hoger zijn.

Gas wordt drukloos en vloeibaar als je het voldoende koelt, voor Propaan is dit bijvoorbeeld -42°C en Butaan -3°C (maar las ook andere getallen) meer grafiekjes e.d. gevonden http://www.pgs-richtlijnen.nl/actueel/pgs-17/#42f

De druk van de gasdamp bij de temperatuur
Afbeelding

Het gewicht van de vloeistof bij de temperatuur
Afbeelding

_________________
Cu, Floris
Beter heelhuids thuis dan op tijd!


Omhoog
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling